Κατά πλειοψηφία απερρίφθησαν από Νέα Δημοκρατία και Ελληνική Λύση από την Ολομέλεια οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που κατατέθηκαν ξεχωριστά από ΣΎΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία, ΚΙΝΑΛ και ΜέΡΑ25 στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».
Νωρίτερα, ομαδικά πυρά από τους εισηγητές των ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, ΚΙΝΑΛ., ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, αλλά και επικρίσεις από την Ελληνική Λύση εισέπραξε η κυβέρνηση την Τρίτη (09/02) κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Υπενθυμίζεται, ότι η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ολομέλεια της Βουλής, ξεκίνησε με… δύο μέτωπα (ΝΔ, Ελληνική Λύση από τη μία και ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 από την άλλη). Αυτό, γιατί αιτήσεις αντισυνταγματικότητας κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΜέΡΑ25, οι οποίες ορίστηκαν να συζητηθούν μετά τις τοποθετήσεις των εισηγητών και των ειδικών αγορητών των κομμάτων.
«Άλλο αυτοδιοίκητο και άλλο αυτονομία των Πανεπιστημίων» ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως απορρίπτοντας τις ενστάσεις συνταγματικότητας. Υπογράμμισε πως το «αυτοδιοίκητο υπηρετεί την ακαδημαϊκή ελευθερία, δηλαδή την αδέσμευτη επιστημονική σκέψη, την έρευνα, τη διδασκαλία, το ατομικό δικαίωμα του πανεπιστημιακού ερευνητή ή δασκάλου το οποίο ασκείται ως οργανωμένη δραστηριότητα εντός του πλαισίου λειτουργίας των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ένα δικαίωμα που δεν επιδέχεται περιορισμούς πέραν εκείνων που απορρέουν από την υποχρέωση σεβασμού εκ μέρους του πανεπιστημιακού δασκάλου, του ερευνητή των λοιπών διατάξεων του Συντάγματος. Άρα, το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων οριοθετείται από δραστηριότητες ακαδημαϊκού χαρακτήρα».
Επίσης, ανέφερε πως «ο νομοθέτης έχει την υποχρέωση να περιφρουρήσει αυτό το δικαίωμα, αυτήν την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας, να διασφαλίσει την ακώλυτη άσκηση του έργου των πανεπιστημίων, όπως έχει κρίνει επανειλημμένως το Συμβούλιο της Επικρατείας. Έκφανση αυτής της υποχρέωσης είναι και η γενική αστυνομική αρμοδιότητα για την πρόληψη και καταστολή αξιόποινων πράξεων». «Αυτό ακριβώς», τόνισε η υπουργός, «οργανώνεται και θεσπίζεται με τη σύσταση της ΟΠΠΙ, ένα ειδικό σώμα αστυνόμευσης με βάση τα αναντίρρητα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, ότι πρέπει να ενισχυθεί η ασφάλεια των πανεπιστημίων μας».
«Αρμοδιότητα του σκληρού κρατικού πυρήνα»
Η γενική αστυνόμευση που συζητούμε, ανέφερε η Νίκη Κεραμέως, «συνιστά αρμοδιότητα του σκληρού κρατικού πυρήνα, έγκειται αποκλειστικά στην Ελληνική Αστυνομία και δεν περιορίζεται καθ’ ύλην τοπικά από την αρμοδιότητα κανενός άλλου οργάνου». «Σήμερα», είπε, «υπάρχει ζήτημα ασφάλειας αξιόποινων πράξεων. Όλοι οι δημόσιοι χώροι είναι ίδιοι. Και οι χώροι των ΑΕΙ και σε όλη την επικράτεια εφαρμόζονται οι νόμοι του κράτους, και τον έλεγχο εφαρμογής τους τον κάνει η ΕΛΑΣ». Υπάρχει, είπε ακόμη, «ρητή απάντηση της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας ότι ο έλεγχος δεν μπορεί να ανατεθεί σε ιδιωτικές, γιατί κάτι τέτοιο αγγίζει τον σκληρό πυρήνα του κράτους. Όπως επίσης δεν μπορεί ένα σώμα που ασκεί πλήρη αστυνομικά καθήκοντα να υπαχθεί στις πρυτανικές αρχές. Ο πρύτανης δεν είναι για να δίνει εντολές για συλλήψεις αλλά για τα ακαδημαϊκά θέματα». Διευκρίνισε ότι «δεν υπάρχει πουθενά στο νομοσχέδιο καμία ίδρυση αστυνομικού τμήματος εντός ΑΕΙ, και αυτό είναι ξεκάθαρο».
Η υπουργός, προσέθεσε έπειτα: «Άλλο αυτοδιοίκητο και άλλο αυτονομία. Σύμφωνα με το Σύνταγμα και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας το αυτοδιοίκητο περιορίζεται στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου που διέπουν την οργάνωση, τη λειτουργία των πανεπιστημίων μας. Άλλο αυτό και άλλο το δικαίωμα να θεσπίζεις κανόνες, που είναι ένα δικαίωμα που το έχει η Βουλή. Αυτό είναι η αυτονομία. Τα πανεπιστήμια μας δεν έχουν αυτονομία, έχουν αυτοδιοίκητο. Υπάρχει μια πολύ σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο».
«Ελευθερία δεν σημαίνει ασυδοσία»
«Ελευθερία δεν σημαίνει ασυδοσία» ανέφερε η εισηγήτρια της ΝΔ Κατερίνα Παπακώστα- Παλιούρα υποστηρίζοντας το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τονίζοντας πως «θέλει, πραγματικά, αρετή και τόλμη, αλλά και πολιτική ευθύνη, για να αναμετρηθείς με το απαρχαιωμένο και να μεταρρυθμίσεις το αυτονόητο, που καμία πολιτική ηγεσία δεν τόλμησε μέχρι και σήμερα». Το σχέδιο νόμου, είπε, είναι μεταρρυθμιστικό αλλά έχει και κοινωνικό πρόσημο καθώς αποσκοπεί, αφενός, στον εκσυγχρονισμό του μοντέλου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αφετέρου, στην εξάλειψη των παθογενειών που ταλανίζουν διαχρονικά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας.
Η κυβέρνηση, τόνισε, έχει «ισχυρή πολιτική βούληση, και αναλαμβάνουμε την πολιτική ευθύνη Τολμάμε σήμερα να βάλουμε επιτέλους ένα οριστικό τέλος σε χρόνιες αγκυλώσεις που κρατάνε δέσμιο και αγκιστρωμένο στο προβληματικό χθες. Καταλόγισε ότι η αντιπολίτευση και ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ είναι «προσκολλημένα σε ιδεοληψίες και θεωρήσεις μέσω παραμορφωτικών φακών και μικροπολιτική, εργαλειοποιώντας τον χώρο της Παιδείας για κομματικές και ψηφοθηρικές σκοπιμότητες».
Απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θεσμικών εκτροπών. Αναρωτήθηκε γιατί δεν είναι ενίσχυση της πραγματικής αυτονομίας των ΑΕΙ η δυνατότητα να διαμορφώνει η κάθε Σχολή την ιδιαίτερη της ακαδημαϊκή φυσιογνωμία μέσα από τον καθορισμό διαφορετικής βαρύτητας μαθημάτων για τους υποψηφίους φοιτητές τους.
Γιατί είναι φαλκίδευση των δικαιωμάτων των νέων μας το διπλό μηχανογραφικό για όσους έχουν αποτύχει να εισέλθουν στα ΑΕΙ για να εισαχθούν σε δημόσια ΙΕΚ. Δεν μπορεί ανέφερε το όραμά μας για την Παιδεία να είναι να έχουμε εισακτέους με βαθμολογίες 0.6, 0.9 και 3.1 στα 20! Θα πρέπει είπε να αναρωτηθούμε τι είδους ακαδημαϊκή εκπαίδευση επιθυμούμε πραγματικά να έχουμε στη χώρα μας. Σχετικά με την φύλαξη των ΑΕΙ , η εισηγήτρια της ΝΔ αναρωτήθηκε πως αφού όλοι αναγνωρίζουμε το πρόβλημα ασφαλείας που υφίσταται σε κάποια εκ των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας ταυτόχρονα «χρησιμοποιείτε διχαστική ρητορική και καλλιεργείτε συνθήκες πόλωσης εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, αποκλειστικά και μόνο για ψηφοθηρικούς λόγους.
Ευτυχώς, το φοιτητικό κίνημα, που διαρκώς επικαλείστε και διακαώς προσπαθείτε να ιδιοποιηθείτε, δεν είναι ευτυχώς προσκολλημένο στα ψευδεπίγραφα διχαστικά πολιτικά διλήμματα του περασμένου αιώνα και σε πολιτικούς διαχωρισμούς που εσείς θέτετε και τους οποίους πλέον η δημοκρατική μας κοινωνία έχει κλειδώσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας».
Η αντιπολίτευση
ΣΥΡΙΖΑ
Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης έθεσε θέμα αντισυνταγματικότητας για τα άρθρα 12, 16, 18, 19, 20, 21 έως 32 και 40 του νομοσχεδίου, υποστηρίζοντας πως «προσκρούουν ευθέως στο άρθρο 16 του Συντάγματος που θεσπίζει την πλήρη ακαδημαϊκή ελευθερίας και αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ».
Ειδικότερα, ανέφερε πως τα άρθρο 12 και το άρθρο 16 του νομοσχεδίου παραβιάζουν το άρθρο 16 παρ 1 του Συντάγματος με το οποίο προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία. Αφαιρείται, είπε, κρίσιμη ύλη σχετικά με το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ που είναι τα καθ’ ύλην αρμόδια για την οργάνωσή τους, την ανάπτυξής τους, τη διεξαγωγή της διδασκαλίας και τις εγκαταστάσεις τους.
Για τα άρθρα 18, 19 και 20 του νομοσχεδίου, με τα οποία εισάγεται πρόβλεψη για αστυνομική παρουσία στα Ιδρύματα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ είπε πως τελούν σε προφανή αναντιστοιχία με το συνταγματικό έθιμο του ασύλου, σημειώνοντας ότι ανάλογο συνταγματικό έθιμο υπάρχει σε όλη την Ευρώπη, στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες του κόσμου. Τα άρθρα αυτά, τόνισε, συνιστούν καταστρατήγηση Συντάγματος γιατί έχουμε παράβλεψη των θεσμικών ιδιαιτεροτήτων των χώρων των πανεπιστήμιων που δεν συνιστούν απλά ένα κοινό δημόσιο χώρο.
«Πειθαρχικές κυρώσεις και διώξεις»
Σχετικά με τις διατάξεις 21 έως 32 άρθρα του νομοσχεδίου για τις πειθαρχικές κυρώσεις και διώξεις, ο κ. Φίλης ανέφερε ότι και αυτές παραβιάζουν το άρθρο 16 παρ 5 εδ 1 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την αρχή του πλήρους αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ καθώς αυτά τα θέματα ανήκουν στον πυρήνα των υποθέσεων που διαχειρίζονται αυτοτελώς τα πανεπιστήμια μέσα από τους εσωτερικούς τους κανονισμούς.
Επίσης, οι μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου που θεσπίζονται με το άρθρο 40 του νομοσχεδίου, αφενός – είπε – κάμπτουν τη συνταγματική αρχή του πλήρους αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων ενώ οι αλλαγές είναι εκτεταμένες και δεν υπάρχει περιθώριο στα Ιδρύματα για να την εφαρμογή τους.
ΚΙΝΑΛ
Ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης, από τη δική του πλευρά έθεσε θέμα αντισυνταγματικότητας για τα άρθρα από 18 έως 20 και από το 21 έως το 32 επί τη βάσει του άρθρου 16 του Συντάγματος, λέγοντας πως μπορεί αυτό να μην αποτυπώνεται στην έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής αλλά αυτή «δεν είναι θέσφατο καθώς η συνταγματικότητα κρίνεται από τη Δικαιοσύνη».
Υποστήριξε πως το άρθρο 16 του Συντάγματος κατοχυρώνει την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας ως έννοια που πραγματώνεται μέσα από ένα πλαίσιο θεσμικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, και το άσυλο και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Με το νομοσχέδιο, υποστήριξε, ανατίθενται σε όργανα τού εν στενή έννοια κράτους η φύλαξη των ΑΕΙ, δημιουργώντας επί τούτου ειδικά αστυνομικά τμήματα εντός των ΑΕΙ. Με τυπικό νόμο, ανέφερε ο κ. Κ. Σκανδαλίδης αυτό που μπορεί να ρυθμιστεί είναι μόνο η ίδρυση φοιτητικών συλλόγων, για όλα τα άλλα το κράτος οφείλει να απέχει και μόνα αρμόδια όργανα είναι οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων.
ΜέΡΑ25
Ο βουλευτής του ΜέΡΑ25, Κλέων Γρηγοριάδης, υποστήριξε θέμα αντισυνταγματικότητας σε 16 συνολικά άρθρα του σχεδίου νόμου λέγοντας πως πρόκειται “για το «αντισυνταγματικότερο», ακόμα και σε ποσοστό άρθρων, από όσα έχει καταθέσει η κυβέρνηση”.
Ειδικότερα, για τα άρθρα 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 και 10 του νομοσχεδίου είπε ότι υπάρχει παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος– σε συνδυασμό με το νόμο 4763/20, όπου πλέον παρέχει τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών Κολεγίων τα οποία μπορούν να αποδίδουν πτυχία με αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αντιστοιχία των ΑΕΙ.
Για όλα τα υπόλοιπα 12, 14, 15, 16, 18, 23, δόμησε το αίτημα αντισυνταγματικότητας στην παραβίαση του αυτοδιοίκητου και της ακαδημαϊκής ελευθερίας των πανεπιστήμιων, ενώ για τα 33 και 34 -που αφορούν τα όρια σπουδών στα ΑΕΙ- ανέφερε πως είναι κατά παράβαση του Συντάγματος, καθώς εκτός της 9χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν υπάρχει κανένα άλλο σχετικό όριο.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25, Σοφία Σακοράφα δεικτικά ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο αυτό παρουσιάστηκε στην ελληνική κοινωνία από δύο υπουργούς λόγω συναρμοδιότητας. Την υπουργό Παιδείας μαζί με τον υπουργό Αστυνομίας». Αλλάζετε σήμερα, είπε, μία ανάσα πριν τις εισαγωγικές εξετάσεις, το σύστημα εισαγωγής των αποφοίτων του Λυκείου στα πανεπιστήμια. Μέσα στις συνθήκες του κορονοϊού, που τα παιδιά που θα δώσουν φέτος εξετάσεις δεν πήγαν στο σχολείο , έχουν ήδη χάσει το μισό σχολικό έτος. Με τις περιβόητες αλλαγές για την ειδική βάση εισαγωγής, την ελάχιστη βάση εισαγωγής, ανατρέπετε τον προγραμματισμό και την πραγματικότητα χιλιάδων οικογενειών και καταδικάζετε τις προσδοκίες χιλιάδων μαθητών».
Ο σκοπός της Κυβέρνησής σας, τόνισε, είναι η δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων. Υποχρεώσατε εκτίμησε η βουλευτής, περισσότερες χιλιάδες παιδιών να κατευθυνθούν στα Ιδιωτικά Κέντρα Ελευθέρων σπουδών και στα Κολέγια. Αυτό είναι ο στόχος σας αλλά απλά δεν τολμάτε να πείτε στην ελληνική κοινωνία ότι αυτή είναι η πολιτική σας απόφαση. Χλευάζετε τους υποψήφιους που δεν πέτυχαν υψηλή βαθμολογία και τους στοχοποιείτε σαν να είναι αυτοί το πρόβλημα της ελληνικής παιδείας. Οι σπουδές και τα πτυχία των πανεπιστημίων δεν απαξιώνονται από τη βάση εισαγωγής αλλά από τις ελλιπείς υποδομές, την πλημμελή στελέχωση και την εμμονική υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ.
Για την πανεπιστημιακή αστυνομία, ανέφερε, πως «αυτό που προωθείτε είναι εξοργιστικό. Η Ελλάδα εδώ ζηλεύει την αντιδραστική παρουσία του Όρμπαν και στρέφεται στην παιδεία και στα πανεπιστήμια με ένα σύστημα που δεν υπάρχει σε καμία χώρα της ΕΕ» και «η αστυνομοκρατία συμπληρώνεται με την επαλήθευση του Όργουελ με τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας εικόνας και ήχου και στους εσωτερικούς χώρους και στους εξωτερικούς χώρους. Είναι διατάξεις που τις φέρνετε και φυσικά δηλώνετε εξ αρχής ανελαστικοί και ανυποχώρητοι. Η πολιτική σας ανέφερε «είναι μια διαρκής επίθεση εναντίον της κοινωνίας. Δεν είστε πια μια απλώς συντηρητική Κυβέρνηση. Έχετε παρασυρθεί, ηθελημένα βέβαια, σε αντιδραστικές και αντιδημοκρατικές πολιτικές. Πυροβολείτε διαρκώς και τη δημοκρατία και την κοινωνία». Εμείς, όμως, δεν θα μείνουμε βουβά θύματα να υπομένουμε. Η κοινωνία θα μιλήσει τώρα και θα είμαστε και εμείς μαζί της».
«Απορρίφθηκαν οι αιτιάσεις»
Ο βουλευτής της ΝΔ, Θανάσης Πλεύρης, απέρριψε τις αιτιάσεις αντισυνταγματικότητας που έθεσαν τα τρία κόμματα της αντιπολίτευσης, υπογραμμίζοντας ότι «το Σύνταγμα κατοχυρώνει την πλήρη αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων, όχι, όμως, την αυτονομία». Τόνισε ότι αυτό έχει αναγνωριστεί με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που ανέγνωσε, προσθέτοντας πως «οι οργανισμοί λειτουργίας των ΑΕΙ δεν θεσπίζονται από αυτά τα ίδια, αλλά εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της νομοθετικής λειτουργίας”, “τα πανεπιστήμια μπορούν να διαχειρίζονται αυτοτελώς τις υποθέσεις τους στο πλαίσιο, όμως, των νομοθετημένων κανόνων δικαίου» και «το αυτοδιοίκητό των πανεπιστημίων περιορίζεται στα θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με την οργάνωση των σπουδών, με τα όργανά του, τα οποία καλούνται να πάρουν τις αποφάσεις μέσα στα ΑΕΙ, αλλά σε καμία περίπτωση δεν οδηγούμαστε σε μια πλήρη αυτονομία των ΑΕΙ».
Μάλιστα για να κάνει πιο εύληπτη την διαφορετικότητα του αυτοδιοίκητου με την αυτονομία ανέφερε πως «συνταγματικό πλήρες αυτοδιοίκητο υπάρχει και στο Άγιο Όρος, όμως η ΕΛΑΣ έχει δύο σταθμούς Αστυνομίας μέσα στο Άγιο Όρος και ποτέ δεν τέθηκε θέμα γιατί βρίσκεται εκεί, καθώς στον σκληρό πυρήνα της κρατικής εξουσίας, και ορθώς, μπορεί η Αστυνομία να βρίσκεται σε αυτοδιοίκητους χώρους χωρίς αυτό να το επηρεάζει».
Επίσης απέρριψε τις αναφορές του εισηγητή του ΣΥΡΙΑ περί εθιμικού συνταγματικού δικαίου, λέγοντας πως εδώ δεν είναι Μεγάλη Βρετανία εμείς έχουμε γραπτό Σύνταγμα με συγκεκριμένες διατάξεις.
ΚΚΕ – Υπάρχει αντισυνταγματικότητα
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης διευκρίνισε ότι το κόμμα του δεν κατέθεσε πρόταση αντισυνταγματικότητας, παρότι θεωρούμε ότι υπάρχει θέμα αντισυνταγματικότητας, γιατί το θέμα είναι καθαρά πολιτικό. Σημείωσε ότι η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων έχει δείξει πως όλες οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας έχουν απορριφθεί από την εκάστοτε κοινοβουλευτική πλειοψηφία και ο μόνος στόχος τους είναι να στηθεί ένα «γαϊτανάκι κοροϊδίας».
Έχετε κάνει, είπε, «λάστιχο το Σύνταγμα, που κάθε φορά η κάθε κυβέρνηση το ερμηνεύει όπως θέλει». Υπογράμμισε ότι το Σύνταγμα δεν είναι υπεράνω του Ευρωενωσιακού Δικαίου. Αυτή, τόνισε «είναι η κατάσταση και ας μην έχει αυταπάτες ο λαός».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, σε υψηλούς τόνους επέκρινε την κυβέρνηση λέγοντας ότι «σαν τον κλέφτη μες την πανδημία χτυπά για τρίτη φορά στην εκπαίδευση αιφνιδιαστικά». Τέσσερις μήνες, είπε, πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις αλλάζετε δραστικά τη διαδικασία εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Τα εμπόδια, ανέφερε που καλούνται να ξεπερνούν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών για να μπουν στο Πανεπιστήμιο γίνονται ακόμα μεγαλύτερα. Από φέτος θα είναι ακόμα λιγότεροι οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια και ο μεγάλος κόφτης που λέγεται ελάχιστη βάση εισαγωγής, σχετικά με την δυνατότητα τα ίδια τα τμήματα και οι σχολές να διαμορφώνουν αυτές τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής, εκτίμησε πως γρήγορα αυτό θα οδηγήσει στο μεγαλύτερο άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα σε σχολές.
Οι αποτυχίες στις πανελλήνιες, ανέφερε πως αυτό είναι «καθρέφτης του σχολείου που είναι δημιούργημα των κυβερνήσεων σας» και πρόσθεσε πως «εάν πραγματικά οι κυβερνήσεις ήθελαν να εισάγονται οι μαθητές στις σχολές που επιθυμούν θα τους έδιναν το δικαίωμα να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία, να κατοχυρώνουν τη βαθμολογία μαθημάτων για τις επόμενες χρονιές. Ενδιαφέρεστε , είπε για τα δημόσια ΙΕΚ «αλλά τους μειώσατε τη χρηματοδότησή τους και σήμερα φυτοζωούν». Σχετικά με την λειτουργία των πανεπιστημίων, ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε ότι «ανοίγετε αστυνομικά τμήματα μέσα στις σχολές και στα πανεπιστήμια. Αξιοποιείτε την ολοφάνερη, προβοκατόρικη δράση μηχανισμών γνωστών αγνώστων, που καμία σχέση δεν έχουν με τους φοιτητές και το κίνημά τους.
Φέρνετε ένα σωρό κατασταλτικές διατάξεις, όλες κάτω από την ταμπέλα της προστασίας -δήθεν- της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της αναβάθμισης -τάχα μου- του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, διατάξεις οι οποίες συνθέτουν ένα απέραντο πλέγμα οργάνων, μέτρων, μέσων για την παρακολούθηση, ποινικοποίηση, τρομοκράτηση των φοιτητικών αγώνων και των διεκδικήσεων». Χαρακτήρισε ως κατασταλτική λογική και «πειθαρχικό δίκαιο» των φοιτητών που εισάγεται λέγοντας πως «οι ποινές που προβλέπονται για παραβάσεις, φωτογραφίζουν και στοχοποιούν όχι βέβαια κάποιους εγκληματίες, αλλά τη δράση των φοιτητικών συλλόγων» και κατέληξε λέγοντας πως «καταψηφίσουμε φυσικά με χέρια και πόδια αυτό το νομοσχέδιο» και ανακοίνωσε πως το κόμμα του θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας επί της Αρχής του νομοσχεδίου.
Ελληνική Λύση: Να μην φεύγουν τα παιδιά μας στο εξωτερικό
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας καταψήφισε τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας υποστηρίζοντας πως «αντισυνταγματικό, δεν είναι η φύλαξη των πανεπιστημίων από την Αστυνομία. Αντισυνταγματικό είναι να μην έχουν οι νέοι μας που σπουδάζουν εκεί δουλειά αύριο. Το να φεύγουν τα παιδιά μας στο εξωτερικό. Αντισυνταγματικό είναι ο νομοθέτης να μην εφαρμόζει τον νόμο που θεσπίζεται και να γράφει στα παλιά του τα παπούτσια την κοινωνία».
Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου επέκρινε την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση ότι «αντιδικείτε ως Νέρωνες για το ποιος έβαλε τη μεγαλύτερη φωτιά» … και πρόσθεσε πως «δεν διαφωνείτε στο θέμα του νομοσχεδίου. Ψηφοθηρείτε στη βάση του νομοσχεδίου. Συμφώνησε ότι είναι λογικό να υπάρχει κατώφλι εισαγωγής. Το ζήτημα των αιώνιων φοιτητών είπε απαιτεί ξεκάθαρη ρύθμιση. Σε ότι αφορά την ασφάλεια και την προστασία των πανεπιστημίων, είπε ότι εμείς ως Ελληνική Λύση έχουμε προτείνει «τη δημιουργία ειδικού σώματος προστασίας των πανεπιστημίων που θα έχει την κατάλληλη εκπαίδευση και παράλληλα θα έχει και ολοκληρωμένη στρατιωτική θητεία στις ειδικές δυνάμεις. Το άρτια εκπαιδευμένο αυτό προσωπικό θα παρεμβαίνει χωρίς να χρειάζεται ειδική άδεια σε περιπτώσεις κατά τις οποίες τελούνται εγκληματικές πράξεις». Εμείς, τόνισε «θέλουμε τα πανεπιστήμια να είναι το άσυλο ιδεών, όχι άσυλο παρανόμων και παρανομίας».
Ζήτησε πως η είσοδος στους πανεπιστημιακούς χώρους θα πρέπει να γίνεται μόνο με ειδική κάρτα. Η αλυσίδα της παραβατικότητας πρέπει επιτέλους να σπάσει. Η καταστροφή δημόσιας περιουσίας θα πρέπει να επιφέρει την αναγκαστική πληρωμή από εκείνους που τις προκαλούν Διαφώνησε πάντως με τον τρόπο που προβλέπει το νομοσχέδιο την δημιουργία της Μονάδας Ασφάλειας και Προστασίας καθώς όπως στελεχώνεται θα γεμίσουν οι δημόσιοι ακαδημαϊκοί χώροι με «ημέτερους». Επανέλαβε πως τα κόμματα και οι πολιτικές παρατάξεις δεν έχουν καμία θέση στα δημόσια πανεπιστήμια.
Ζέττα Μακρή: Επενδύουμε στην Παιδεία, θωρακίζουμε τη νέα γενιά και τη χώρα μας
«Συνετό και υγιές για μια σοβαρή και υπεύθυνη κυβέρνηση που έχει εκλεγεί για να εφαρμόσει μεγάλες, ουσιαστικές, απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, είναι να επενδύσει στην Παιδεία, να θωρακίσει τη νέα γενιά και τη χώρα» τόνισε η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, από το βήμα της ολομέλειας της Βουλής και σημείωσε πως το νομοσχέδιο υλοποιεί προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
Η παιδεία, ανέφερε η υφυπουργός, «είναι η καρδιά της Δημοκρατίας και χρειάζεται δραστική επανεκκίνηση, απαιτεί μεγάλες αλλαγές, ώστε οι θεσμοί να λειτουργούν κανονικά και η αίσθηση ασφάλειας, συνεργασίας και εννοείται ορθής εκπαίδευσης, να κυριαρχεί στα πανεπιστήμια».
Μιλώντας για το φαινόμενοι των «αιώνιων φοιτητών», η Ζέττα Μακρή σημείωσε ότι κατά τη λήξη της ακαδημαϊκής χρονιάς 2018-2019, από τους 768.734 εγγεγραμμένους προπτυχιακούς φοιτητές, οι 282.588 ήταν «αιώνιοι» φοιτητές που δεν είχαν ξεπεράσει μόνο τον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών, αλλά και τη δικαιολογημένη διετή προσαύξηση. Απαντώντας στο επιχείρημα ότι «οι ‘αιώνιοι’ φοιτητές δεν κοστίζουν χρήματα» είπε πως αυτό «ακυρώνεται από το πραγματικό άυλο κόστος της κακής, ή εν πάση περιπτώσει άδικης αξιολόγησης των δομών, ενώ δεν επιτρέπει και τον σωστό καταμερισμό των πόρων». Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο δεν είναι να συνεχιστεί η φιλοσοφία που θέλει, άπαξ και κάποιος εισαχθεί σε μια σχολή, κάποια στιγμή νομοτελειακά να βγει και με το πολυπόθητο χαρτί στο χέρι, σημείωσε η υφυπουργός.
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής, οι μεταρρυθμιστικές προβλέψεις για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, αλλά και η δυνατότητα συμπλήρωσης παράλληλου μηχανογραφικού για τα δημόσια ΙΕΚ, είναι απολύτως επιβεβλημένες ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, γιατί σήμερα, μια μεγάλη μερίδα των φοιτητών δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, επειδή έχουν μπει από λάθος σε μια σχολή που δεν τους ενδιέφερε.
Η κ. Μακρή απέρριψε το επιχείρημα ότι «όσοι δεν εισαχθούν στο πανεπιστήμιο γιατί θα έχουν γράψει 3, ωθούνται στα ιδιωτικά κολέγια», λέγοντας πως όποιος φοιτά στο πανεπιστήμιο δίνοντας λευκή κόλλα, επίσης και αυτός ουσιαστικά δεν έχει εξεταστεί στην πραγματικότητα.
Σχετικά με την επιτήρηση της τάξης στα πανεπιστήμια, η υφυπουργός ανέφερε ότι «οι αντιδράσεις δεν αφορούν τον φοιτητόκοσμο», αλλά αυτοί που δεν την θέλουν είναι όσοι «υπέγραψαν την υπεράσπιση Κουφοντίνα». Ενδιαφέρει όμως «τη συντριπτική πλειοψηφία των ακαδημαϊκών που θέλουν να διδάσκουν με ελευθερία και ασφάλεια, να διεξάγουν επιστημονική έρευνα. Ενδιαφέρει εξίσου και τους στοχοπροσηλωμένους φοιτητές, ενδιαφέρει την κοινωνία που αγωνιά για το πώς θα είναι η χώρα μετά τα 200 πρώτα χρόνια της ύπαρξής της και υπάρχει η πραγματική κοινωνική δυναμική». Η πλειονότητα είπε «είναι αυτή που μας δείχνει το δρόμο».
Η κ. Μακρή μάλιστα, θέλησε και απάντησε «σε όσα εξέχοντα στελέχη υπηρέτησαν την παράταξή μας, αλλά και το χώρο της παιδείας, και έχουν αντιρρήσεις για τις ομάδες προστασίας που θα φυλάσσουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα» λέγοντας ότι «διάβασα και άκουσα με σεβασμό τις απόψεις τους, αλλά θυμήθηκα τον εμπρησμό του Πολυτεχνείου και την καταστροφή μοναδικών έργων τέχνης, οργάνων και εργαστηρίων. Θυμήθηκα ότι οι ζημιές κόστισαν στους φορολογούμενους Έλληνες πολίτες. Θυμήθηκα ότι ο κανονισμός λειτουργίας που θα απέτρεπε την καταστροφή, δεν εφαρμόστηκε. Θυμήθηκα επίσης και την απαλλακτική απόφαση του δικαστηρίου, που δέχθηκε ότι ο κατηγορηθείς πρύτανης δεν είχε ευθύνη για τη φύλαξη και την προστασία του χώρου».
Εμείς, η υφυπουργός Παιδείας ανέφερε «θέλουμε να τελειώνουμε με την παρανομία και θέλουμε να τελειώνουμε με τρόπο αποτελεσματικό και απολύτως συμβατό με τη φύση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Και θα τελειώσουμε ψηφίζοντας το νομοσχέδιο, αλλά και εφαρμόζοντάς το».
(ΑΠΕ – ΜΠΕ)
Φωτογραφίες: EUROKINISSI
Πηγή: altsantiri.gr