Η Ελλάδα συνεχίζει να καταγράφει στάσιμη θέση στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ στον δείκτη φορολογικής ανταγωνιστικότητας, όπως προκύπτει από την πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦίΜ) σε συνεργασία με το Tax Foundation. Συγκεκριμένα, το 2024 η χώρα διατηρεί την 27η θέση ανάμεσα σε 38 χώρες, με τον συνολικό δείκτη της να ανέρχεται σε 60,9. Η κατάταξη παρέμεινε αμετάβλητη σε σχέση με το 2023, αν και η Ελλάδα παραμένει σε χαμηλές θέσεις, ειδικά στον τομέα του ΦΠΑ.
Στον τομέα της εταιρικής φορολόγησης, η Ελλάδα κατέχει την 17η θέση, ενώ για την φορολόγηση φυσικών προσώπων βρίσκεται στη 9η θέση. Παράλληλα, στην φορολόγηση κατανάλωσης κατατάσσεται 34η, στους φόρους επί της ιδιοκτησίας 27η, και ως προς τη φορολόγηση των κερδών στο εξωτερικό 21η.
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό διευθυντή του ΚΕΦίΜ, Νίκο Ρώμπαπα, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στη φορολογική ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας, ακόμα και χωρίς οριζόντια ελάφρυνση της φορολογικής επιβάρυνσης. Σημαντικές παρεμβάσεις, όπως η αλλαγή του καθεστώτος αποσβέσεων και η αναμόρφωση των κλιμακίων φορολόγησης του ατομικού εισοδήματος, θα πρέπει να προταχθούν στην κυβερνητική πολιτική.
Τα δυνατά σημεία του ελληνικού φορολογικού συστήματος περιλαμβάνουν τον χαμηλό καθαρό φορολογικό συντελεστή για μερίσματα φυσικών προσώπων, ο οποίος είναι 5%, σε σχέση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ που ανέρχεται στο 24,7%. Επίσης, ο φορολογικός συντελεστής εταιρικού εισοδήματος είναι 22%, κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ που είναι 23,9%. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κανονισμοί για τις Ελεγχόμενες Αλλοδαπές Εταιρείες στην Ελλάδα είναι λιγότερο αυστηροί, περιορίζοντας την εφαρμογή τους μόνο στο παθητικό εισόδημα.
Όσον αφορά τις αδυναμίες του φορολογικού συστήματος, οι εταιρείες έρχονται αντιμέτωπες με περιορισμούς στη χρήση καθαρών ζημιών χρήσης για την αντιστάθμιση μελλοντικών κερδών. Επιπλέον, η Ελλάδα διατηρεί έναν περιορισμένο αριθμό φορολογικών συμβάσεων, με 58 συμβάσεις έναντι 75 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ. Ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ, που ανέρχεται σε 24%, συνοδεύεται από μια περιορισμένη φορολογική βάση, καλύπτοντας μόλις το 37% της τελικής κατανάλωσης.
Καθώς το διεθνές φορολογικό τοπίο συνεχίζει να εξελίσσεται εν μέσω εκλογών σε πολλές χώρες, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής καλούνται να προσδιορίσουν στρατηγικές για τη βελτίωση της φορολογικής πολιτικής, προκειμένου να προσελκύσουν επενδύσεις και να ενισχύσουν την οικονομική ανάπτυξη.
Πηγή: newsbeast.gr