Η αγορά πετρελαίου αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από τις εξελίξεις στις σχέσεις Ισραήλ και Ιράν, καθώς και από τις διαρκείς επιθέσεις των Χούθι. Αυτές οι καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αβεβαιότητα που θα επηρεάσει τόσο τις τιμές όσο και τη διαθεσιμότητα καυσίμων.
Η κατάσταση στην αγορά μπορεί να γίνει πιο περίπλοκη αν το Ιράν αποφασίσει να κλείσει τα στενά του Ορμούζ, που είναι το πιο κρίσιμο σημείο διέλευσης πετρελαίου παγκοσμίως. Αυτό θα μπορούσε να αναστείλει τις ροές πετρελαίου από άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής και να έχει σοβαρές συνέπειες για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, συμπεριλαμβανομένων αυξήσεων στις τιμές και πιθανής συμμετοχής επιπλέον υπερδυνάμεων στη σύγκρουση.
Αυτή τη στιγμή, το Ιράν παράγει περί τα 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως, από τα οποία το ήμισυ εξάγεται, κυρίως στην Κίνα. Η παραγωγή του Ιράν έχει επηρεαστεί και από τη Λιβύη, η οποία παρουσίασε διακοπές στην παραγωγή της τον Σεπτέμβριο, μειώνοντας τη συνολική προσφορά στην αγορά.
Η τιμή του αργού πετρελαίου είχε διαμορφωθεί το βράδυ της 10ης Οκτωβρίου στα 79,65 δολάρια το βαρέλι, με τις τιμές των ναύλων να σημειώνουν επίσης αύξηση. Οι επιθέσεις των Χούθι κατά δεξαμενοπλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα προσθέτουν στην ανησυχία των αγορών για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών.
Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας του ναυτιλιακού κλάδου έχει εκδώσει νέες κατευθυντήριες γραμμές για την ασφάλεια στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του ‘Αντεν, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που προέρχονται από τις επιθέσεις των Χούθι. Συστήνονται μέτρα όπως η αλλαγή πορείας και ταχύτητας των πλοίων για να γίνει δυσκολότερος ο εντοπισμός τους από τους επιτιθέμενους.
Ωστόσο, παρά τις εξελίξεις, το λιμάνι της Τάμπα στη Φλόριντα φαίνεται να έχει αντέξει τις καταιγίδες, με μικρές ζημιές, διαλύοντας τους φόβους για διακοπή παραδόσεων καυσίμων. Παράλληλα, το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να επαναλειτουργήσει μετά το πλήγμα από καταιγίδα.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες επιδράσεις στην αγορά πετρελαίου, ενώ ιστορικά παραδείγματα όπως η κρίση του Σουέζ το 1956-1957 ίσως προσφέρουν αναλύσεις για την πιθανή πορεία των γεγονότων.
Πηγή: newsbeast.gr