
Εδώ και εβδομάδες αποτελεί παγκόσμια πρόκληση για τους αερομεταφορείς τα εμβόλια κατά του κορονοϊού και η μεταφορά τους και αυτό αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία τώρα, που οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές στον συγκεκριμένο τομέα. Με πολλές εταιρείες να έχουν φτάσει στην παραγωγή εμβολίων.
Πώς θα μεταφερθούν με ταχύτητα και ασφάλεια δισεκατομμύρια δόσεις εμβολίων κατά της Covid-19, όταν θα είναι τελικά έτοιμα; Οι επαγγελματίες της αλυσίδας μεταφορά/συντήρηση/αποθήκευση/διανομή (logistics) προετοιμάζονται, προσπαθώντας να λύσουν εξισώσεις με πολλαπλούς αγνώστους.
‘We’re ready’: Amsterdam’s Schiphol airport gears up for chilled COVID-19 vaccine cargos https://t.co/FP0EqAnDMo pic.twitter.com/FWmtQhcJob
— CNA (@ChannelNewsAsia) November 26, 2020
Πόσα εμβόλια θα χρειασθούν;
Μεταξύ 12 και 15 δισεκατομμύρια δόσεις πρέπει να παραχθούν στον κόσμο, σύμφωνα με την Διεθνή Ομοσπονδία Φαρμακοβιομηχανιών.
«Τα σημερινά μοντέλα προβλέπουν ότι δεν θα υπάρχουν αρκετά εμβόλια για να καλύψουν τον παγκόσμιο πληθυσμό πριν από το 2023 ή 2024», εκτιμά το «Duke University» που παρακολουθεί την αναδυόμενη αγορά 200 περίπου υποψήφιων εμβολίων.
Active temperature control containers carrying China’s Sinovac experimental COVID-19 vaccines are loaded onto a Turkish Cargo plane at Istanbul Airport before departing for Brazil, in Istanbul, Turkey, Nov. 18, 2020. (Photo by THY via Reuters )https://t.co/ecyrGCXG2Y pic.twitter.com/Swrv831n5u
— pearson (@Sinovac_Pearson) November 19, 2020
Όλα τα εμβόλια θα μεταφέρονται με τον ίδιο τρόπο;
Τα εργαστήρια ετοιμάζουν δύο τύπους εμβολίων: ορισμένα, όπως το εμβόλιο Pfizer/BioNTech, θα απαιτήσουν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες συντήρησης, μέχρι τους -80 βαθμούς Κελσίου, ενώ άλλα θα συντηρούνται σε πιο συμβατικές θερμοκρασίες μεταξύ -2 και -8 βαθμών Κελσίου.
Ο πρώτος τύπος εμβολίου, που παραπέμπει σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες μεταφοράς, «θα αφορά περί το 30% των δόσεων που θα διανεμηθούν στον κόσμο», εκτιμά ο Ματιέ Φρίντμπεργκ, γενικός διευθυντής της Ceva (όμιλος CMA-CGM).
Για το 70% του δεύτερου τύπου των εμβολίων, «εξακολουθούν να απαιτούνται ειδικές συνθήκες μεταφοράς/αποθήκευσης. Πρόκειται για φάρμακα και αυτά είναι πάντοτε ευαίσθητα, αλλά υπάρχουν λιγότερες τεχνικές δυσκολίες από τους -80 βαθμούς», λέει.
Θα πάρουν το αεροπλάνο;
Για τον διευθυντή της εταιρείας, το ήμισυ των εμβολίων θα μεταφερθεί οδικώς από τον τόπο παραγωγής στον τόπο αποθήκευσης και στη συνέχεια στα κέντρα εμβολιασμού.
Το άλλο ήμισυ θα απαιτήσει μία διαδικασία μεταφοράς/αποθήκευσης/διανομής που θα συνδυάσει αεροπορική και χερσαία μεταφορά. Όλα θα εξαρτηθούν από τις αποστάσεις και τον επείγοντα χαρακτήρα της μεταφοράς.
Logistics: Getting a coronavirus vaccine from loading dock to upper arm https://t.co/WWTsoHimXB
— Marie Pichaske (@mpichaske) November 23, 2020
Πώς θα οργανωθεί η αεροπορική μεταφορά;
«Θα υπάρξει ανάγκη για την οργάνωση κάποιου είδους αερογέφυρας», λέει ο Γκλιν Χιουζ, υπεύθυνος cargo της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (Iata). Η μεταφορά μίας δόσης για κάθε κάτοικο του πλανήτη θα απαιτήσει 8.000 μεγάλα μεταγωγικά αεροσκάφη.
Για να υπάρξει μία ιδέα των όγκων, τα 99 επιβατηγά μεγάλων αποστάσεων μπορούν κάθε ένα να μεταφέρουν 400.000 δόσεις, ενώ τα Boeing 777 cargo περισσότερο από ένα εκατομμύριο δόσεις.
«Οι εμπορικές πτήσεις με ικανότητα μεταφοράς φορτίου στον χώρο των αποσκευών πρέπει να αυξηθούν», λέει ο διευθυντής της «Iata» Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ και συνεχίζει: «Τα σύνορα θα πρέπει να είναι ανοικτά για να επιτρέψουν την διανομή».
Η σημερινή ικανότητα μεταφοράς cargo είναι ανεπαρκής για την αντιμετώπιση της ζήτησης. Η κατάρρευση των αερομεταφορών έχει περιορίσει την προσφορά, αφού το 60% των εμπορευμάτων μεταφέρεται στους χώρους των αποσκευών των εμπορικών πτήσεων.
UPS ramps up dry ice production ahead of Covid-19 vaccineshttps://t.co/Guhpzbpokt@UPSAirlines #aircargo #airfreight #logistics #supplychains #coronavirus #vaccine
— Air Cargo News (@Air_Cargo_News) November 25, 2020
Πώς οργανώνονται οι μεταφορικές εταιρείες;
Σε όλα τα επίπεδα, έχουν συγκροτηθεί task force, ομάδες εργασίες σε επίπεδο κρατών, τομέων δραστηριότητας και επιχειρήσεων για να εξετάσουν την κατάσταση της αγοράς στον τομέα της συσκευασίας, των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς, χερσαίων , αεροπορικών, θαλάσσιων.
Η ιδιαιτερότητα της παρούσας κατάστασης είναι ότι τα ίδια τα εργαστήρια θα ασχοληθούν με την πιστοποίηση των μέσων μεταφοράς.
«Η σειρά είναι ότι ένας θεσμός ή υγειονομική αρχή μίας χώρας συνεργάζεται με ένα εργαστήριο, το εργαστήριο δίνει πιστοποίηση της δικής του αλυσίδας μεταφοράς/αποθήκευσης και είναι δουλειά δική του και των υπεργολάβων αυτή η αλυσίδα μεταφοράς/αποθήκευσης να πληροί τα κριτήρια», λέει ο γενικός διευθυντής της «Ceva».
“Operation Warp Speed, the U.S. government’s coronavirus vaccine program, has been ramping up preparations to distribute doses across the country. ” @FreightWaves #coronavirus #vaccine #operationwarpspeed https://t.co/XaVVhAGfUb
— PLS Logistics (@PLSLogistics) November 25, 2020
Θα είναι όλος ο κόσμος έτοιμος;
«Μέχρι σήμερα υπάρχουν πολλοί άγνωστοι παράγοντες: οι ποσότητες προς μεταφοράν, οι θερμοκρασίες, τα χρονοδιαγράμματα, τα σχήματα διανομής κλπ.
Οι επαγγελματίες του τομέα δηλώνουν, όμως, ότι θα είναι έτοιμοι. Τον περισσότερο καιρό, οι αλυσίδες μεταφοράς της φαρμακοβιομηχανίας περνούν απαρατήρητες», δηλώνει ο Ματιέ Φρίντμπεργκ, σημειώνοντας ότι η μεταφορά στους -80 βαθμούς Κελσίου υπάρχει ήδη για την μεταφορά οργάνων: «Αυτό που αλλάζει είναι ο ογκος και οι σχετικά σύντομοι χρόνοι».
Battered by the crisis created by the coronavirus pandemic, international airlines vow to keep fighting the challenges under new IATA chief Willie Walshhttps://t.co/YsGc6zrqwS
— TRT World (@trtworld) November 26, 2020
(πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters)
Πηγή: altsantiri.gr